Monday, May 17, 2010

Till Lars Vilks (och alla hans likar.) Att vi har yttrandefrihet betyder INTE att man får säga vad som helst. (lika lite som man får göra vad som helst.) Att man får "häda" i Sverige stämmer. Men det beror på vad man menar med häda! Om man går in för att MEDVETET SKYMFA en annan religion är det både dumt och respektlöst. (det intressanta med Muhammed-teckningarna i Danmark var att Koranen blev en best-seller sen. Bland vanligt folk i Danmark. Dom fick trycka en massa nya upplagor av den danska översättningen!) (det kallar jag KULTUR. Reaktionen hos ett upplyst folk.)
Vad menade jag NU??? (nä jag är inte muslim. Ni bara TYCKTE att jag sa det.) Jo att ett folk reagerade med att tänka "Undrar hur det ÄR med islam egentligen?? Jag har ju aldrig läst Koranen. Bäst att skaffa den så man vet vad man talar om!" (ta reda på saker. Sätta sig in i saker. Kännetecknar moderna bildade människor.)
Hur bemöter man andra kulturer? Med respekt och intresse! (jag själv skulle aldrig i livet rusa in och börja hojta att nån hade "fel" religion.) (fundamentalister finns överallt. Även i vår religion. Det finns t.o.m rock´n roll-fundamentalister!) (dom som tycker att inget bra gjorts inom musiken sen - Jailhouse Rock med Elvis?) (sen kom Paul Anka. Och efter det en massa tramsgrupper som kallade sin musik "pop". Beatles, Rolling Stones och vad dom nu hette. Den sanna musikens död!) :)

No comments:

Post a Comment