Thursday, May 20, 2010

SKÅNE

Nu ska vi avhandla detta gamla kära (?) ämne. Skåningar! Vad är det för ett folk? Hur äro mina landsmän? (jojojo Skåne är ett särskilt land. Som vi snart ska se.)
1. skåningarna äro världens mest inavlade folk. (något jag inte kan totalt svära på. Men min syster hade läst det nånstans. Och hon brukar ha ögon samt intellekt med sig.)
2 skåningar är dryga. (betyder ungefär en blandning av långsam och överlägsen.)
3. skåningar talar nån obegriplig rotvälska. (som borde vara textad på svenska.) (på TV alltså.)
4. skåningar är jovialiska och fryntliga.
5. dom är dessutom roliga.
6. ja och så kommer Sveriges bästa mat därifrån! (skånska bönder. I särklass. Sjuhelsikes mat-, gris och koodlare.)
Ja där hade ni bilden! Och allt är väl sant. (förutom att vi själva tycker att vi talar svenska.) (inavel betyder förresten att skåningar ofta gifter sig med skåningar. Och stannar kvar.)
Såhär var det (rent historiskt): Skåne tillhörde Danmark. (och talade såklart danska.) Köpenhamn är ju också betydligt närmare oss än Stockholm! Nu tyckte Sverige att Skåne inte ALLS skulle tillhöra Danmark. ( vi var ju en bra länk till kontinenten.) Så dom tog och erövrade oss! (inte utan svårighet. Svensk skogsgerilla vid namn snapphanar kämpade emot.) Och sen dess är vi varken danskar eller svenskar! (och främlingar göre sig icke besvär.) (främlingar är inte bara invandrare, utan även alla norr om Skånes gränser.)
Gillar jag den här mentaliteten? Jag avskyr den! (så in i Norden.)

No comments:

Post a Comment