Wednesday, May 12, 2010

Apropå "plugga". Konstigt ord va? (man tänker ju på hantverkare som pluggar igen hål. Bank bank med hammare. Hålet ska tammefan fyllas.) Alltså att lära sig saker ska ju vara ROLIGT. (och är det också. Om man slipper hamra in det.) Alla som har ett INTRESSE (t.ex datorer), hur pass ofta behöver ni hamra in kunskaper om det? Ni "pluggar" pop, rock, datorer, TV-spel, hundar, filmer? (eller vad som nu intresserar er.) Nä det gör ni inte. Inga svårigheter att minnas där, inte. Man behöver inte plugga på nåt som intresserar en jättemycket!
Så. Varför använder sig inte lärarna av denna insikt? (fel. Dom HAR inte denna insikt.) Om JAG vore lärare ( i en skola) skulle jag göra mitt ämne superintressant. (fast då måste jag ju själv tycka att det ÄR det.) Eleverna skulle sitta som tända ljus (gammalt uttryck från förr) och bara vänta på att få veta MER. Ingen skulle ha nåt problem med att MINNAS. (och läxor och pluggande blev därför överflödiga.)
En utopi? Ja men fullt MÖJLIG.
Jaha jaha. Men alla ämnen ÄR ju inte superintressanta. (säger ni.) Jo. Det är dom. Vartenda skolämne är jätteintressant. Men inte om man måste plågas igenom gäsplektioner. T.o.m Einstein hade underkänt i alla ämnen! (inklusive matte.) För att han gick i en sån där gäspskola. (dom trodde han var helt bakom. Utvecklingsstörd.) Men - så fick hans föräldrar höra talas om en skola med nya undervisningsmetoder. Han skickades dit. Och fick äntligen blomstra! (jag själv hade tur. Dels växte jag upp i Villa Villekulla, dels var mina föräldrar så utmärkta lärare!) (lärde oss lite ditt och datt. Allt möjligt nyttigt. Och kul.)
Jag växte upp i Villa Villekulla?? (ja alltså inte rent KONKRET. Vårt hus bara LIKNADE Villa Villekulla. Inuti.) (fast det hade en gång varit en skola.) (haha.)

No comments:

Post a Comment