Thursday, July 1, 2010

Det går inte en dag utan att jag tänker på mina gamla kvarter! (där jag bodde i över 20 år.) Särskilt det där torget (officiellt en gata) ner mot Hornsgatan. (backe ner från Lundagatan.) Som av nån anledning strålar av ljus! (jag tycker hela området strålar. Även Mariaberget/Hornsgatspuckeln som jag ofta strosade på.) Nån som vill höra vilka kända personer som bott där? (dom som fortfarande bor där kanske jag inte ska nämna.) Ulf Lundell hade vuxit upp på Lundagatan 44! (övre Lundagatan. Som ju är 2 gator.) När jag bodde där bodde han på Ringvägen 8. (lägenheten högst upp. Den med balkong.) Olle Adolphson hade vuxit upp på Bastugatan (35?) i ett hus mitt emot - Lilla Skinnarviks gränd! (sista tiden bodde han på - Hornsgatan 33 B.) (lämpligt för den som skrivit texten till "34:an".) Ivar Lo Johansson bodde från 30-talet till sin död på Bastugatan. (21?) (ja det är lätt att hitta. Det står en plakett på väggen.) Mitt emot ligger Ivar Los park. (som mest är en lekplats. Och av barnen brukade kallas Baloos park.) :) På Brännkyrkagatan 50 bodde en gång Stig Dagerman. (bara nåt år. När han var ung.) Swedenborg bodde en gång på Hornsgatan. (men hans hus har dom fraktat till Skansen.) Alfred Nobel höll på med sina dynamitexperiment i Heleneborg. (malmgård. Nära Långholmen.) John "Lasermannen" Ausonius hade hittats av polisen på Heleneborgsgatan. (nr 8 tror jag.) På Bergsunds Strand 27 (eller om det var 29) bodde en gång Nobelpristagaren i litteratur Nelly Sachs! (finns plakett där också. Dock är hennes hem konstigt nog inte museum.) På Maria Magdalena kyrkogård finner ni gravstenar till Evert Taube, Cornelis och Lasse Lucidor! (vi hade picnic i gräset intill den senares gravsten. Ingen körde bort oss.)

No comments:

Post a Comment