Monday, July 26, 2010

Han kanske inte visste vem hans riktiga pappa var? (skulle förklara mycket.)
Enligt Matteus och Lukas var Josef av "Davids hus". (han kallas t.o.m. "Davids son" på ett ställe.) Det betyder att han var släkt med kung David. (förmodligen i rakt nerstigande led.) Dvs han var barnbarns barnbarns barn osv till gamle kung David. (som förresten var far till kung Salomo.) Nu var det så att släkten var MYCKET viktig för dem. (man finner ofta att den och den var son till så och så. Står även om lärjungarna.) Att nån sägs vara "son" till den och den betyder ofta även sonson. (och så vidare bakåt.)
Låt oss se på Jesus´ stamtavla. Enligt Matteus härstammar han (genom Josef) från Abraham. ( i 32 led.) Enligt Lukas härstammar han från Gud! (han fortsätter alltså bakåt från Abraham.) Jo för Adam är (enligt Lukas) Guds son! (vilket gör Jesus till barnbarns barnbarns barnbarn osv till Gud.) Ska man tro släktträdet är alltså Jesus "Guds son"! (i den betydelsen dom la in i ordet "son".)
Jaha. Men om han inte var Josefs biologiske son? (jag räknar fortfarande bort att ha blivit till genom "Den Helige Ande".) Då är han ju inte Guds son. Eller judarnas konung! (vilket ju både David och Salomo var.) Kan han då göra anspråk på kungatiteln? Eller på att vara av gudomlig?
Om han var OSÄKER på detta blir rättegången mer begriplig. Varför svarar han inte rent ut? (han svarar i gåtor.) Direkt tillfrågad svarar han "Du säger det." (till Pilatus.) Han säger t.o.m. (till Stora Rådet) "...även om jag frågar er så svarar ni mig inte..." (som om han väntar sig att DOM ska veta vem han är.) Kan det vara så att han inte vet? Och att han hoppas att DOM ska veta?
Vi tror ju gärna att Jesus är fullkomlig. Han VET redan allt. (och utvecklas inte.) Men tänk om han får insikter under rättegången? I Johannes kap 18 vers 36-37 verkar det så. "Mitt rike är icke av denna världen." (nu är stamträdet oväsentligt.) Kungamakten har förvandlats till "...därtill är jag född och därtill har jag kommit till världen, att jag ska vittna för sanningen."

No comments:

Post a Comment