Thursday, March 25, 2010



Sen kom en bok som var om möjligt ÄNNU roligare än "Bok." Den här! (som jag skrattat ihjäl mig åt åtskilliga gånger.) Titeln är såklart en sammnanslagning av "grammatik" och "gallimatias" och undertiteln är "Struntpratets fysiologi och teknik."
Nåra ex direkt ur minnet:
-Mamma vem var den babyloniska skökan?
-Det var en tant från Babylon. Och så talar vi inte mer om det!
Den här då:
-Den politiska utvecklingen i Kina är intressant med tanke på att...
-Apropå det så mötte jag Algot i morse.
(Min kommentar: ex. 1. : ofta använt knep för att få barn att sluta fråga. Dom vågar som vuxna sen inte ifrågasätta psykiatrar, vetenskapsmän och annan "expertis". Ex. 2: att abrupt byta samtalsämne - och få det att se ut som om man INTE gjorde det - är väldigt effektivt. Välkänd förvirringsmetod!)

"Logik":
Ungdomen är väldigt kriminell nuförtiden.
Rycker väskor av gamla tanter och knuffar dom.
Där kommer en skolelev! Mördare!

(min version. Kanske inte exakt citat. I alla fall är det ex. på när man drar förhastade slutsatser.)

Ännu ett ex. på extrem generalisering. (mitt ex.)
-Jag träffade en tysk en gång. Tyskar är dumma!
(utgör för litet underlag för slutsats.) ("tyskar" kan f.ö. bytas ut mot "judar", "psykiskt sjuka" eller vilka som helst. Ja rentav skåningar!)

Fler roliga böcker av Tage:
Postilla. (innehåller "predikningar" som är rätt långt ifrån dom man får höra i predikstolar).
Sagor för barn över 18 år.
Samlade dikter 1967-1967.
Mytologi.

I diktsamligen (som konstigt nog utkom 1967) står den kortaste dikt jag vet. (och nej, den handlar INTE om nån som heter Bo. Som jag trodde då.)

Bo
nöjt.
Tjo
flöjt!

Den kortaste Malte Lindeman (en figur som Hasse improviserade fram vid de flesta revyföreställningar):
-Lönar sig gåsodling nuförtiden?
-Yes!
(måste läsas högt.)

För att inte tala om att dom hade en psykiater med bland sina spexare! (fast det visste jag inte då. Att Moltas Eriksson skulle ha det minsta med psykiatrin att göra FANNS bara inte.)

No comments:

Post a Comment