Saturday, March 27, 2010

Nu har jag sett första avsnittet i Millenium-trilogin ("Män som hatar kvinnor") och blivit ganska skakad. (Noomi Rapace förtjänar sin nya internationella berömmelse. Om jag vore regissör skulle jag slita in henne i min nästa film.) (jag menar jag skulle böna och be tills hon tackade ja.) Nån som undrar varför Lisbeth Salander har förmyndare? (yes. Alla undrar det.) (särskilt när dom får se hur han ÄR.) Upp-och-nervända världen va? (som så ofta i dylika sammnanhang.) Nu måste jag påpeka att Stieg Larsson var lite outdated här. Vi har inte omyndigförklarat folk i Sverige sen 1989! Idag har man ingen "förmyndare". (om man är vuxen.) Man har en "god man" (som förstås också kan vara en kvinna) eller en förvaltare. (det senare om man är så väck att man inte antas kunna sköta NÅT vad beträffar ens ekonomi.) (t.ex om man är senil. Eller ALLVARLIGT psykiskt sjuk.) Den gode mannen (som man frivilligt får skriva under ett papper på att man accepterar) finns till för att tillvarata ens intressen. (och sköta ens ekonomi.) Men man får fortfarande föra sin talan. Och behåller sin rösträtt! (att det finns gode män - ofta i betrodda poster - som förskingrar sina "huvudmäns" pengar blev vi ju medvetna om genom "Uppdrag gransknings" program 2004.) (det är så vi kallas. "Huvudmän". Vi som får våra liv liksom omhändertagna. Någon "huvudkvinna" har jag inte sett till!)
Jaja. Huvudsaken att ingen kommer och krymper min skalle! (fast dom har gjort tappra försök. Med "anti-psykotisk medicin".) (hjärnan kom dock ut ur sin kemiska tvångströja. Hurra!)
Nu är inte jag mycket för att hämnas. (liksom okonstruktivt.) Som Gandhi sa:
"Öga för öga och världen skulle bli blind."
Nä vi föjer den buddhistiska vägen! Undervisning, lärande, självutveckling och goda gärningar! Är ni med? Ni vill nå insikt och upplysning? Ni tycker medkänsla och kärlek verkar bra? Let´s go!

No comments:

Post a Comment