Tuesday, March 30, 2010


Apropå tråkiga lektioner. Våra latinlektioner var egentligen tråkiga. (fast jag konstigt nog ständigt hade bra betyg i detta ämne.) (tack vare skrivningarna. Som mest var som att lägga pussel eller lösa korsord. Eller lösa en deckargåta som en latinets Sherlock Holmes!) Vår lärare, Gösta "Putte" Claesson, var dock som PERSON urrolig. En otrolig spexare! (och urgullig.) Har ni sett filmen "Hets", föreställ er då motsatsen till Caligula. (Putte liknade mer "Pippi" i samma film.) Så fort det gällde teater (och revy) föll blygheten av honom. (han brukade rodna så fort man tittade på honom.) Han blev djärv, expressiv och rolig. Och han skrev alla skolspexen! (det här är ett foto från ett dylikt. Där jag och min bästis har råkat komma med.) (det är jag som kväver ett skrattanfall med handen.) Puttes humor har påverkat mig till denna dag! (Hasse och Tage och Povel m.fl. fanns ju ändå inte i ens närhet. Människor man kan ta på påverkar en ändå mest.) (även om jag inte direkt tog på Putte. Man var ju en väluppfostrad gymnasielev som sa "magistern" till sina lärare.)
Här en "allsång" ur detta spex:
(mel. "Du ska få min gamla pipa när jag dör.")
Våra lärare ska alla stoppas opp
våra lärare ska alla stoppas opp
och sen sjunger vi Te Deum
sätter in dom på museum
det går mycket bra när dom har stoppats opp!
(nån som sjöng med? Nänä. Alla hade brutit samman av skratt.) (alltmedan man kastade en ängslig blick åt rekorn. Skulle han ingripa?)
Ja och sen kom Putte och meddelade att nästa spex skulle handla om en svensk kung som hade varit svår på fruntimmer. (det hette så förr. Om män som förförde kvinnor på löpande band.) Och en av sångerna skulle heta "Två små röda trosor"! (till välkänd melodi.) (rektorn ingrep?) (rektorn ingrep. Spexet blev inte av.)
P.S. till alla som inte känner till GAMLA svenska schlagers: det fanns en jättepoppis sån som hette "Två små röda rosor"! (tänk vad en extra liten bokstav kan göra.)

No comments:

Post a Comment