Sunday, June 20, 2010

Jag har anledning att tro att min mormors mor Hulda von Born hade ihop det med Oscar II! (och nu vet vi ju att det finns många Bernadotteättlingar ute i landet. T.o.m. prinsessan Christina har ju medgett det!) Såhär var det: hon och hennes man Viktor Magnus var bjudna på hovbal. (allt det här finns noggrant beskrivet av hennes man. Ett litet häfte på 60 s. om deras äktenskap.) Efter ett tag fick kungen syn på Hulda (som var en erkänt stor skönhet) och undrade vem DENNA vackra kvinna var. (33-årig 9-barnsmor men fortfarande vacker.) (men???) Jo det var ju friherrinnan von Born (fick han veta). Och drog sig till minnes att dom visst träffats tidigare? (yes. På Marstrand. När hon var 18 år.) Så Oscar stegade fram. Och började flörta med Hulda. Mitt inför hela hovet! (och hennes man stod bredvid. Och vad skulle HAN säga?? "Stick annars...!" ??) Jo när dom stod där och språkade påminde honom Hulda om Marstrand. (och vad kungen brukade göra DÄR veten vi ju alla.) I alla fall. Nu måste jag gå! (meddelade Hulda.) Nä inte REDAN väl?? (tyckte kungen.) Men friherrinnan kan väl skicka mig sitt signerade foto? Ja om Ers Majestät skickar mig SITT signerade foto! (sagt och gjort. Vår släkt har hans signerade foto i sin ägo. Men på Slottet påstår dom att dom inte har nåt sånt foto av Hulda.)
I alla fall. Det framgår att Hulda började åka på egen hand till Stockholm. (dom bodde ju i Finland.) Officiellt för att gå på teater (och konserter.) Men ensam??? (obs vi talar 1890-tal. Kvinnans frihet var BEGRÄNSAD.) I januari påföljande år blir hon med barn. Och dör en månad senare! (officiellt av missfall. Eller bukhinneinflammation.) (det är så det alltid har hetat.) Men jag har en annan teori! (efter att ha närläst hennes mans berättelse.)

No comments:

Post a Comment