Monday, June 21, 2010

Ernst von Born nämner redan på första sidan i sina memoarer att han blev moderlös vid 5 års ålder! (då spelar det ingen roll hur rik man än är. Eller vilket "fint" ursprung man har.) (i det här fallet formligen DYRKADE dom sin mor. Hon lämpade inte bara över dom till nån barnjungfru. Hon engagerade sig SJÄLV i deras bekymmer och glädjeämnen. Enligt Elsa kunde dom alltid gå till Mor. Som spred strålglans över hela tillvaron!) Idealiserad modersbild? (jag hade inte trott på det om hon varit den distanserade Drottningmodern. Som efter avslutad audiens lämpat över barnen till närmsta nanny.)
Mormors halvbror Eric (ja Victor Magnus gifte om sig) har skrivit en bra bok om sin släkt. Där beskriver han min mormor Ellan som familjens yrhätta. En glad och livlig tjej som piggade upp alla! (ja jo hon tyckte ju om att hoppa. Även som stadgad professorska och 3-barnsmor.) (gått i arv till mig. Jag hoppade jämt som barn. Höjdhopp och från diverse staket och annat som man kunde klara utan benbrott.)
Man måste leva på hoppet! (hälsning från mormor och mig.)

No comments:

Post a Comment