Tuesday, April 20, 2010

Nej nu är det spök här. ELLER så läser Flickan på F min blogg! (hon avslutar dagens inlägg i Postist med en hälsning till "Emilie, min hemliga vän sen barnsängen.")
Jag tror inte mycket på spök. ("övernaturliga" ting.) Och jag känner nu framför allt en oro för Flickan på F. (begåvad skribent.) Jag tror hon befinner sig i en farlig situation. (som hon romantiserar.) Hon är utsatt för något hon inte borde vara utsatt för. (kanske i hemmet.) Hon behöver antagligen hjälp av nån vuxen. Men INTE nån som säger till henne att gå till psyket! (psykofarmaka kommer att förstöra hennes fantasi.)
MAKT behöver vi förvisso. (makt över våra egna liv.) Spänning också! (jag själv tycker forskning är ohyggligt spännande. Vetenskapen ger spänning nog för ett helt liv!) Att få känna oss utvalda och speciella är vår mänskliga rättighet! (höll jag på att säga.) Och det är föräldrarnas f-e skyldighet att ge sina barn denna upplevelse! (det gjorde mina. Därför blir det svårt att knäcka mig. Eller att få mig att tro att jag är nån annan än den jag är.)
Vissa har en mormor. Eller en moster. Eller en lärare. NÅN måste se en! (vissa kan ha en sån jäkla tur att det var en terapeut som såg dom. T.ex. tjejen i romanen "Ingen dans på rosor". Som bygger på en SANN historia.) (Hannah Green. Heter egentligen Joanne Greenberg.)
Ja vad säger man mer? Man önskar bara man kunde ta hand om alla vilsekomna ungdomar! (det kan man inte. Men hoppas man kan hjälpa nåra stycken.)

No comments:

Post a Comment